Wednesday, April 15, 2009

SNIPPETS

Tekidingbubus!


1) I really love the name that he (Tekidingbubus) called me, "Nivvy"....haha....but not enough 'internal energy' to make me crazy! haha...

2) I really like the way he write the story, full of emosion and his own soul!

3) If we never meet somebody, it does not mean that, we can not know somebody!

4) God Luck, and hope Tekidingbubus happy with his expensive and valuable Dinner!haha...



1 Nation

1) Satu gagasan baru daripada Y.A.B Datuk Sri Najib untuk kita mencapai sebuah negara maju menjelang tahun 2020 tanpa mengira pecahan etnik mahupun agama.

2) Tapi, awas kepada pihak tertentu, ini bukan gagasan seperti 'Malaysia Malaysian', ianya amat berbeza sekali, jangan diputar belitkan maksud gagasan 1 Nation ini.

3) Kita harus bersyukur, kerana kepimpinan baru ini akan melakukan satu perubahan drastik yang selaras dengan kehendak akar umbi iaitu rakyat, kerajaan juga komited untuk tidak dicop sebagai kerajaan yang tahu segalanya!

4) Kerajaan baru ini juga, saya lihat lebih kepada "rakyat's oriented", maksudnya, rakyat dijadikan sasaran awal dalam setiap keputusan yang akan dibuat oleh kerajaan mahupun kabinet. Inilah kerajaan yang kita harapkan.

5) Tetapi, dalam proses kerajaan baru ini menapak, sudah ada pihak-pihak yang jelek yang tidak habis-habis menentang kepimpinan. Saya tida berapa nampak, paa asas penentangann mereka? Tidak berubah ditentang, berubah pun juga ditentang.

6) Apa sebenarnya yang mereka mahukan? Kuasa? Harta? atau suka-suka?
7) Kerajaan sekarang sudah memerintah hampir 53 tahun, Alhamdulillah banyak perubahan yang telah dilakukan oleh kerajaan tanpa mengira kaum, serta menjaga hak-hak keistimewaan bumiputera. kita harus ingat, untuk menjaga sebuah negara yang mempunyai populasi seramai 27 juta bukannya semudah menyebut A.B.C, ianya memerlukan masa yang panjang dan juga kosistensi dalam melakukan kerja.

8) Hari ini, jika ada pihak yang mengatakan masih lagi wujud kemiskinan di sana-sini dan sebagainya, saya akui, memang ada. Tapi dalam hal ini kerajaan bukan hanya berdiam diri, kerajaan telah, sedang dan akan menjalankan pelbagai aktiviti, cara dan sebagainya untuk membasmi kemiskinan dan Alhamdulillah, kita berjaya menurunkan kadar kemiskinan tegar kepada paras yang rendah berbanding 40 atau 30 tahun dahulu.

9) Amerika Syarikat contohnya, sebuah negara yang maju, kaya, kuat dan juga polis dunia, masih juga mempunyai masyarakat yang miskin, bak kata pepatah, kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Jadi bukan satu perkara yang pelik jika Malaysia masih lagi ada orang miskin. Kerajaan adalah sistem, yang dijalankan oleh manusia, manusia tesrebut adalah tidak buta dan pekak, mereka dengar dan lihat, selagi nikmat itu diberikan oleh Allah, kerajaan akan tetap optimis membasmi kemiskinan.

10) Jangan dipolitikkan sesuatu isu yang timbul, jika hanya ingin mengundang simpati dan perasaan marah rakyat, kerana, bukan hanya kerajaan yang akan sengsara malah anda juga akan merasai akibatnya. Jangan dilaungkan demokrasi yang berlebihan, kerana demokrasi juga satu sistem yang tidak sempurna, demokrasi juga ada limitasinya.

11) Mahukah kita sebuah negara yang kucar-kacir seperti Thailand pada hari ni? darurat di sana, darurat di sini, sehinggakan aktiviti ekonomi negara terbantut. Siapa yang susah? Kerajaan pun susah, kita rakyat jelata pun susah, anda yang menentang pun susah. Jadi fikir-fikirkanla...

12) Kata mereka, kejadian di Tahiland adalah manifestasi rakyat, kerana kerajaan yang berkuasa adalah tidak adil disebabkan lantikan tanpa pilihanraya. Perak, kata mereka, mungkin rakyat Perak juga akan melakukan perkara sama terhadap kerajaan. Provokasi atau ugutan???

13) Saya yakin dan percaya rakyat Malaysia adalah rakyat yang matang dalam memikirkan sesuatu, kita ada agama, asas hidup kita adalah islam, saya tidak nampak rakyat Perak akan terikiut-ikut dengan permainan politik pihak-pihak tertentu yang tersepit mahukan kuasa. Hindarilah demonstrasi selagi wujudnya medan diplomasi.

14) Perdana Menteri kita adalah islam, solat seperti mana juga kita solat, puasa, tunaikan zakat dan sebagainya. Selaku rakyat, wajib kita menghormatinya, selagi pemimpin KITA tidak menyuruh melakukan perkara-perkara maksiat dan syirik kepada Allah S.W.T.

15) "Tindakan perlu berdasarkan akal dan ilmu, bukan kepada perasaan!"




Proton Exora


1) MPV pertama yang mana 100% buatan anak Malaysia.

2) Saya melihat ini adalah salah satu anjakan paradigma yang di lakukan oleh Syarikat kereta Nasional dalam memajukan lagi industri automobil negara walaupun dalam keadaan ekonomi yang merudum. saya berharap agar kehadiran MPV ini dapat meningkatkan lagi pendapatan dan perolehan Proton, agar kajian dan penyelidikkan berkenaan industri ini dijalankan dengan lebih luas lagi.

3) MPV ini cantik, elegance, kena dengan gaya pemuda dan dewasa negara kita. Diadun dengan baik elemen eropah dan juga asia, untuk menunjukkan kereta MPV kita juga mampu memberi persaingan yang hebat kepada Nissan Grand Livina, Toyota Avanza, Naza Citra II Rondo dan Hyundai Matrix dan sebagainya yang sememangnya sudah terkenal di Malaysia.

4) Exora juga digerakkan oleh unit enjin berkapasiti 1.6 liter yang dihasilkan sendiri oleh pihak Proton. Enjin Campro CPS (Cam Profile Switching) yang dilengkapi dengan sistem VIM (Variable Intake Manifold) itu juga digunakan pada model sedan Proton seperti Gen2 CPS serta Waja CPS. Sesuatu yang sememangnya ditungu-tunggu oleh rakyat Malaysia kebanyakkannya.

5) Dengan wujudnya MPV pertama negara ini, diharapkan agar kita akan sentiasa mendahului buatan Malaysia. Dalam kita mengejar cita-cita dan kesempurnaan, kesilapan dan salah adalah perkara biasa, kerana kita harus sedar kesilapan dan pengalaman inilah yang akan menguatkan kita menuju kejayaan yang cemerlang, gemilang, dan terbilang!

6) Belilah Barangan Buatan Malaysia!



2 comments:

ruffey said...

wah. heheh. entri khas ditujukan buat aku. heheh.
terharu T.T


oh ye, cerita pasal politik, hr tu kan aku ada cer pasal politik kat indonesia yg ada 44 parti bertanding?

skrg banyak calon2 kalah yang jadi sakit jiwa, sampai tahap bunuh diri pun adaa. sian tauu.


aku paling ska kereta Suzuki Swift je.

p/s- dulu kan pernah cita2 jadi politician, tp bosan la, baek jadi penyanyi. hehhe

NIVYANFAZZA said...

ye ke? hehe...selamat terharu..

terimalah takdir kalau kalah pilihanraya kan, apasal lah pulak nak sakit jiwa, sakit hati dah ler....

Sokonglah barangan buatan Malaysia...

ala kat indonesia, politician pun pandai menyanyi...jadilah penyanyi yang bertitle YB..kan2x....masa kempen, berdangdutla...pancing undi....hahaha....