Tuesday, April 28, 2009

TITBITS ๘ TIDBITS(U.S)


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Selepas menulis berkenaan perasaan,jiwa dan hati beberapa hari yang lepas, saya berasa lega dan bersyukur, rupa-rupanya ramai sahabat yang memberi sokongan kepada saya. Terima Kasih! Thank You!Syukran Jazilan! Xie xie ni men! Nandre! Arigato!


Penulisan kali ini, saya namakan sebagai titbit atau English Amerikanya ialah tidbit. Maksud titbit ini ada dua (secara yang saya fahami k..) satu, maksudnya makanan ringan atau kudapan. Contohnya kalau kita pergi karoeke di KK BOX, dalam pakejnya menyatakan : 3 hours karoeke session+foods and including tidbits. Manakala, maksud yang keduanya ialah "short information" ataupun berita@isu yang hangat diperkatakan oleh orang ramai. Ianya sama seperti perkataan Snippets mahupun Sound bites. Tapi untuk kelainan saya guna perkataan Titbits walaupun kebanyakkan di Malaysia ditulis Tidbits.Tapi takpe, yang penting kita faham. Kalau saya silap, harap mohon ditegur. Saya juga budak yang masih belajar. Hehe....


Kerajaan Perpaduan



1) Saya dulu seorang yang tidak suka untuk menaruh harapan, kerana bagi saya harapan kadang-kadang tinggal impian!

2) Tetapi masa telah mengubah persepsi saya itu, mengubah bukan secara total, tetapi sedikit demi sedikit. Bak kata pepatah melayu "sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit".

3) Apa harapan yang saya ingin kongsikan ini? Adakah harapan berkahwin pada masa muda? atau menjadi jutawan seperti harapan Tomok untuk menang OIAM 3? Bukan itu semua, harapan saya ialah agar dua parti besar melayu dan islam di Malaysia bergabung tenaga dan dudk semeja kembali bersinar dan termeterai.

4) Tetapi saya yakin, ada yang suka dan ada yang tak suka. Semuanya mempunyai hujjah dan alasan mereka yang tersendiri.

5) Ada yang berhujah, boleh bekerjasama antara PAS dan UMNO kerana kedua-duanya adalah ingin memerintah demi agama dan masyarakat Malaysia. Pas kata, boleh bekerjasama wujudkan kerajaan perpaduan tetapi UMNO, jangan ulangi perangai semasa PAS dalam pentadbiran kerajaan persekutuan dulu pada tahun 70 an. Tok Guru Nik Aziz pula memberi pendapat boleh wujudkan kerajaan campuran tetapi jawatan yang mana Islam sebagai cara hidup boleh dipupuk dan disebar seperti menteri kewangan dan menteri pelajaran perlu dipegang oleh PAS.

6) Persoalannya, boleh kah UMNO atau BN berkompromi demi ketuanan rakyat? Atau hanya sekadar bekerjasama secara lahiriah tetapi bukan sebagai kerajaan perpaduan yang betul bersama-sama dalam menempuh pancaroba duni globalisasi?

7) Tetapi hati nurani saya masih lagi memberi harapan yang besar agar semangat kerjasama ini akan terjalin jua akhirnya..

8) Dulu semasa pemerintahan kerajaan kafir di Mesir, Nabi Yusuf pun menerima ajakan daripada pemerintah musyrik untuk menjadi Menteri Kewangan semasa Mesir dilanda kemarau selama 7 tahun. Kerana bagi saya, jika ini berkaitan dengan kebesaran islam dan orang islam itu sendiri, tiada apa-apa masalah yang bisa menghalangi daripada kita bersatu padu dalam satu kerajaan kecualilah kita mempunyai perasaan tidak puas hati yang berlandaskan nafsu-nafsi semata-mata, bukan berlandaskan islam. Jika nafsu mendahului iman dan akal, inilah yang dinamakan manusia korup yang ingin mengambil peluang. Jangan jadi manusia yang bertopengkan dengan wajah agama tetapi secara diam merosakkannya.

9) Kita harus ingat, Allah tidak akan membantu umatnya jika umatnya berpecah belah!


Babi oh Babi



1) Dunia kembali digembarkan dengan penyakit berjangkit yang berasal dari haiwan. Jika sebelum ini, iaitu pada tahun 1928, dunia pernah dilanda dengan Selesema Sepanyol yang membunuh lebih kurang 20-100 juta orang, kemudian pada abad ke 21 kita digegarkan pula dengan penyakit Selesema Burung, dan ianya tidak berhenti di situ, ianya bersambung pula dengan penyakit Selesema juga, tetapi malangnya, nama penyakit ini cukup sinonim dengan binatang yang diharamkan oleh islam iaitu Selesema Babi. Dulu haiwan comel ini juga pernah mengegarkan negara kita dengan penyakit JE. Alahai babi, glamor juga kau kan......

2) Saya rasa, saya tidak perlu memberi penerangan secarak saintifik mengenai keburukan memakan daging babi, kerana apa yang islam larang terhadap umatnya pasti ada hikmah disebalik tegahan tersebut.

3) Tetapi, kita tidak boleh memaksa masyarakat bukan islam yang mana babi ini sudah menjadi lauk asasi atau ruji bagi mereka. Apa yang kita boleh lakukan adalah, agar segala perkara yang dilakukan untuk menyedia, memelihara, menjual dan sebagainya dilakukan dengan penuh cemat dan mengikut peraturan seta spesifikasi kebersihan yang telah ditetapkan oleh pihak Veterinar dan juga Kementerian Kesihatan.

4) Alhamdulillah, penternak babi di Malaysia faham, walaupun hanya segelintir sahaja yang mengambil sikap seperti melepaskan batuk di tangga. Tetapi golongan yang segelintir ini, saya rasa sudah insaf dan bertaubat selepas negara dilanda serangan penyakit berjangkit JE pada tahun 2000 yang lalu yang mana telah mengorbankan ratusan nyawa rakyat kita.

5) Apa yang harus kita lakukan, berhati-hatilah dalam setiap perkara yang membabitkan kesihatan. kalau ada yang nak ke Mexico ataupun New York mahupun Thailand, pastikan anda berhati-hati. Jangan pula keseronokkan yang diidamkan bertukar menjadi salah satu sejarah kepada diri kita, sejarah terkena jangkitan Selesema BABI!

6) Babi, maafkan saya, saya terpaksa bercerita mengenai dirimu...Walaupun kamu binatang yang comel, tetapi kecomelan kamu itu membawa bencana kepada bangsaku...Ya ampunnnn..hehe...

7) Seperti juga segelintir manusia di dunia ini, hanya sekadar comel diluar, di dalam, tuhan sahaja yang maha mengetahuinya. Adakah salah kalau saya umpamakan manusia ini ibarat seekor BABI yang comel???

8) Saya hanya pandai berkata-kata, anda pembaca yang memutuskan!


Setiap yang dilarang itu pasti ada hikmahnya, manakala setiap benda yang pelik itu pasti akan mendapat tentangannya!

Berdoalah agar kerajaan kita, kerajaan yang mendapat Wardatun thoyyibatun warabbul ghaffur..... daripada Rabbul Jalil. Amin!


2 comments:

NIVYANFAZZA said...

Hehe.....penah kot zi...wahaha...

Insya Allah..aku belanaj donut kat depan Pantai Timur tu k...

Valsonz said...

hua..hua... hua...
happy holiday.. jaga2 jumpa babi kat mana2...hahhaha